יום ראשון, 18 באוקטובר 2020

האם מנייר מדיר שינה מעינינו?

 חשיבות השינה לחולי מנייר:

אז כמו רובכם גם לי יש ילדים כפרה עליהם. בגדול הדבר אומר שאני מתעורר בשעה די קבועה בבוקר (כמו שאח שלי אמר לי

לפני 20 שנה - "בחיים עושים בחירה: שינה או ילדים"), ולכן כל פעם שאני הולך לישון מאוחר מדי, הדבר אומר פחות שעות שינה. מאז המנייר, מספר הקסם של שעות שינה הוא 7. ישנתי פחות משבע שעות = התעוררתי עם תחושת סחרחורת שלא עוברת עד להשלמת שעות השינה. יתרה מכך, שאר תסמיני המנייר מחמירים במצב הזה. 

היה לי די ברור שיש קשר הדוק בין שעות השינה לתסמיני המנייר וזה כמעט ולא משנה כמה הקפדתם על שאר עשרת הדיברות. לי זה מרגיש כאילו השינה היא הדבק שמחבר את כל שאר ההתנהגויות הרצויות ליצירת יום נטול תסמינים. לכן החלטתי לצלול לעומק ולברר את הקשר. 

כמו בשאר גורמי המנייר, מעט מאד מחקרים נעשו לברר את הקשר בין שינה ומחלת מנייר, וכמעט שאין טיפולים ספציפיים, אבל בכ"ז כמה ממצאים סופר מעניינים וכמה דברים פשוטים שאנחנו יכולים לעשות על מנת שלא ליפול במכשול השינה.

ישנם דיווחים, לא מאומתים חייבים לציין, שתסמונת דום-נשימה בשינה יכולה לגרום למחלת מנייר (לא אלאה בפרטים, אבל מדובר בפגיעה באספקת דם לאוזן הנגרמת מהפרעות שינה). דיווחים אלו מקודמים די באגרסיביות באינטרנט ע"י מכונים לטיפול בדום-נשימה על כן אני מתייחס אליהם מאד בזהירות, אבל אשמח לשמוע מאנשים שניסו CPAP האם תסמיני מנייר הוטבו אצלם.

במחקר שינה (די קטן יש לומר) שנערך ביפן על חולי מנייר, הושוו אותם חולים לקבוצת בקרה בעלי מאפיינים דומים מבחינת גיל ומצב גופני. לנבדקים נערכה בדיקת שינה די סטנדרטית (פוליסומנוגרפיה) והנתונים נבדקו ע"י רופאי שינה. הממצאים היו די חד משמעיים ומשמעותיים:

  1. חולי מנייר ישנים זמן ארוך יותר בכמעט שעה, בשינה ללא הפרעה.

  2. שלב 2 בשינה היה משמעותית יותר ארוך בחולי מנייר לעומת נבדקים בריאים, ושלבים 3 ו 4 קצרים יותר (ככל שהשלב יותר מאוחר השינה יותר "איכותית") 

  3. אינדקס ההתעורריות הלא רצוניות בממוצע לכל שעת שינה היה גבוה משמעותית בקרב חולי מנייר

בגדול - איכות השינה של חולי מנייר ירודה משמעותית לעומת אנשים בריאים, לכן החשיבות של שעות שינה מרובות חשובה ביותר. כמות ו/או איכות שנה ירודה יכולה להכניס את חולי מנייר לסחרור של החמרת הסימפטומים. חשוב-חשוב-חשוב לבדוק את איכות השינה שלכם לפני תחילת שימוש בכל סם מדכא שפוגע באיכות השינה - חלק מהתרופות המשתנות שייכות לקבוצה זו, וגם ציפי (סם הפלא בקרב חולי המנייר בארץ הידוע בכינויו ציפרלקס). 

מה עושים ע"מ לשפר את איכות השינה:

  1. הקפידו של שעות שינה קבועות - לכו לישון באותה שעה וקומו באותה שעה, גם בסופ"ש

  2. בלי שנ"צים אחרי 3 אחה"צ ובכל מקרה לא יותר מ-20 דקות

  3. בלי אלכוהול וקפאין בערב, ועדיף בלי בכלל

  4. המנעו מניקוטין (כן שוב זה…)

  5. הרבה התעמלות אבל עדיף שלא בשעתיים לפני השינה

  6. חדר שינה חשוך לחלוטין, נח ובטמפ' המתאימה לכם

  7. בלי מסכים לפחות שעה לפני השינה (כן, גם טלפון נייד)

זהו. מצאתי גם טיפים בנוגע לשינה בעת התקף ורטיגו, אבל אפשר לסכם אותם ב"נסו כל מיני דברים עד שמשהו עובד". כריות, שינה על הצד, אבל שום דבר משמעותי (אצלי אישית אין מצב לישון בשעת התקף בכל מקרה).

לילה טוב לכולם! 


תגובה 1:

  1. אכן כך ממש. באמת עד שמוצאת תנוחה לראש לוקח זמן.
    מה הכרית המומלצת. אולי יש משהו שיהיה טוב לכולנו.
    ואכן בימים שלא ישנה טוב. מרגישה שיוט גדול יותר. ועוצמת הטנטון גדולה.
    תבורך. תודה רבה

    השבמחק